- 1. Allmänt
Dessa köpvillkor (nämns som “Avtalet” nedan) är anpassade för försäljning på Internet (distanshandel). Smackarna AB (Organisationsnummer: 559460-9108 ) är den säljande parten. Den köpande parten benämns som “Kunden” i detta avtal. Villkoren i Avtalet är anpassade för försäljning till privatpersoner som fyllt 18 år med hemvist i Sverige och vid försäljning av varor (nämns som “produkter” nedan). Hos oss kan du som kund enkelt göra en beställning på www.lusten.se (nämns som “Webbplatsen” nedan).
Villkor eller delar därav i detta Avtal som avviker från tvingande lagstiftning är utan verkan i den mån avvikelsen inte är till förmån för kunden. Denna bestämmelse gäller endast om kunden är privatperson och att köpet avser privat konsumtion.
Tillbaka till innehållsförteckningen
- 2. Beställning
Hos Smackarona AB beställer du produkter enkelt och bekvämt. Vi erbjuder säkra betalningsalternativ och trygga leveranser. Smackarona AB tar emot din beställning när du klickar på knappen “Slutför” i kassan (steg 4 av 4). Genom att klicka på knappen “Slutför” accepterar du som kund även betalningsansvar för din beställning. När Smackarona AB har mottagit din beställning får du e-postmeddelandet “Orderbekräftelse” till den e-postadress som du angav när du beställd. Vi ger också dig som kund möjligheten att göra en snabb beställning genom vår gästkassa utan att behöva logga in på www.vuxen.se. När du klickar på knappen “Slutför” sluts detta Avtal.
Handla tryggt med rätt till avbeställning
Om du ångrar dig erbjuder vi dig att avbeställa lagd beställning.
För att göra en avbeställning skall du kontakta oss på e-post. Avbeställning måste meddelas innan beställning packas (effektueras).
Tillbaka till innehållsförteckningen
- 3. Priser och avgifter
Priser anges i svenska kronor (SEK) inklusive mervärdesskatt (moms) enligt gällande skattestats. Moms för momspliktiga produkter debiteras med antingen 25%, 12% eller 6%. Avgifter för frakt och betalning kan tillkomma vid varje beställning, se §5. Betalning samt §7. Leverans i Avtalet för mer information.
Avgift för outhämtad försändelse
Om du som kund inte skulle hämta ut din beställning på det sätt som avtalats debiterar vi en avgift om 250 kronor inklusive moms. Avgiften är nödvändig för att vi ska kunna täcka frakt- och hanteringskostnader som uppkommer. Notera att om du inte tar emot eller hämtar ut en försändelse räknas det inte som att du har meddelat att du ångrat ditt köp. För mer information se §8. Ångerrätt och återköp nedan.
Erbjudanden
Erbjudanden och kampanjer som marknadsförs på webbplatsen gäller så långt lagret räcker om inga andra villkor redovisas i anslutning till erbjudandet.
Tillbaka till innehållsförteckningen
- 4. Produkter och sortiment
Alla produkter som erbjuds på webbplatsen är anpassade för bruk på den svenska marknaden. Det innebär bland annat att produkterna uppfyller svenska miljökrav och säkerhetsföreskrifter. Normalt medföljer bruksanvisning på svenska om det krävs för produktens användande. Eventuella tekniska specifikationer, särskilda krav på tillbehörsutrustning samt information om begränsningar och plomberingar framgår på respektive produktsida i den mån det är skäligt eller följer av lag.
Färgåtergivning på produktbilder
De produktbilder som visas på webbplatsen skall återge produktens färg och övriga egenskaper på ett så verklighetstroget sätt som möjligt. Eftersom färgåtergivning kan variera beroende vilken typ av bildskärm du som kund använder kan vi inte garantera att produkternas färger exakt återspeglar de färger du upplever på din bildskärm.
Tillbaka till innehållsförteckningen
- 5. Betalning
BETALNING
Klarna gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Du har möjlighet att välja det betalningsalternativ som passar dig.
Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra
alternativen som finns tillgängliga. Genom att ange eller efterfråga information i kassan godkänner du våra användarvillkor och behandling av dina personuppgifter.
Fullständiga villkor: Klarnas fullständiga villkor för konto och delbetalning hittar du här.
Se också Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation.
KORTBETALNING
Kortbetalningar sker i system som uppfyller krav enligt säkerhetsstandarden PCI-DSS.
För information om din betalning kontakta Klarna via kontaktuppgifterna på www.klarna.com
Du kan välja att betala hela ordervärdet med betal- eller kreditkort. Vi accepterar för närvarande VISA och Mastercard. Det tillkommer inte någon kortavgift. Kreditkortsbetalning hanteras av vår betalningspartner Klarna för att garantera snabb och säker betalning.
För ökad säkerhet använder vi 3D-Secure som är en global säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet
- 6. Fullgörande
Smackarona AB påbörjar fullgörande av detta avtal när du klickat på knappen “Slutför” i kassan. Smackarona AB har fullgjort sin del av detta avtal när du fått fullständig leverans av beställda produkter i din besittning. Du som kund har fullgjort din del av detta avtal när du erlagt fullgod betalning och mottagit leverans av beställda produkter på det sätt som avtalats.
Tillbaka till innehållsförteckningen
- 7. Leverans
Produkter levereras direkt till den adress du uppgivit vid beställning i samarbete med logistikpartners. Smackarona AB skickar beställningar under helgfria vardagar. Senaste beställningstidpunkt är kl.14:00 om beställningen skall skickas samma dag. Beställning som inkommer efter kl.14:00 helgfri vardag skickas nästkommande helgfri vardag.
Lagerstatusen anger om produkten finns i lager vid beställningstillfället. Generella leveranstider anges nedan, om beställningen omfattar produkter med olika leveransstatus blir leveranstiden den samma som för den produkt som har längst leveransstatus.
Fraktkostnad:
Fraktalternativ och fraktkostnad framgår i kassan och varierar beroende på orderns storlek.
Leveranstid:
Om de leveranstider som anges nedan inte är tillämpliga för ett köp och om en leveranstid inte särskilt avtalats utanför detta avtal förbinder sig Smackarona AB att fullgöra leverans utan onödigt dröjsmål, dock senast inom 30 dagar från avtalets ingående. I det fall kunden ska betala i förskott förbehåller sig Smackarona AB rätten att invänta betalning innan leverans påbörjas.
Leveransförsening
Uppstår en leveransförsening som är av väsentlig betydelse för dig som kund har du rätt att häva detta avtal utan kostnad eller om Smackarona AB inte kan tillgodose en leveranstid som är avgörande för att kunden ska ingå avtalet och kunden har meddelat detta innan avtalets ingående. I det fall köpet avsett en produkt som ska anpassas, tillverkas eller särskilt anskaffas efter kundens önskemål och Smackarona AB inte kan återta produkten utan väsentlig förlust har kunden endast rätt att häva köpet om syftet med köpet är väsentligen förfelat genom dröjsmålet och Smackarona AB insåg eller borde ha insett detta.
Transportrisk
Risken för försändelse övergår på dig som kund när den har avlämnats till dig. Det innebär att Smackarona AB står transportrisken tills försändelsen har nått dig.
Tillbaka till innehållsförteckningen
- 8. Ångerrätt och återköp
Ångerrätt
Kunder som ingår detta avtal i egenskap av privatperson har rätt att frånträda avtalet i enlighet med lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Ångerrätten är ej tillämplig för kunder som ingått detta avtal i egenskap av näringsidkare. Ångerrätten gäller i 14 dagar (ångerfristen), tiden räknas från den dag då du som kund har mottagit leverans. Ångerrätten ger kunden rätt att undersöka varorna och återsända dem i det fall kunden ångrar sitt köp. När kunden ångrat sitt köp har denne rätt att återfå vad denne har betalt under förutsättning att kunden inte har använt produkterna i en större omfattning än vad som krävs för att kunna undersöka dem. Vid nyttjande av ångerrätten ska kunden meddela Smackarona AB och sedan returnera samtliga produkter som beställningen omfattar till Smackarona AB utan onödigt dröjsmål, dock senast inom 14 dagar. Vid retur skall kunden själv bekosta returfrakten.
När kunden lämnat meddelande om att denne nyttjar sin ångerrätt kommer Smackarona AB genomföra återbetalning utan onödigt dröjsmål, dock senast inom 14 dagar förutsatt att Smackarona AB mottagit de produkter kunden återsänt alternativt om kunden lämnat bevis för återsändande. Skulle du som kund återlämna färre produkter än vad beställningen omfattar återbetalas endast varuvärdet för de produkter som du återlämnar. Återbetalning sker med samma betalningsmedel som kunden använt i den mån det är tekniskt möjligt. Eventuella värdeminskningsavdrag samt avdrag för frakt om kunden valt annat alternativ än standardfrakt kan komma att göras på återbetalningen.
Värdeminskningsavdrag vid nyttjade av ångerrätt
Om kunden har hanterat produkterna mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dessa och hanteringen orsakat att produkterna minskat i värde. Som exempel kan produkternas värde minska genom slitage. I dessa fall är kunden ersättningsskyldig mot Smackarona AB för skälig värdeminskning. En marknadsmässig bedömning av den faktiska värdeminskningen görs av Smackarona AB i varje enskilt fall. Nedan angivna avdragsnivåer utgör endast exempel på de beräkningsgrunder som tillämpas vid uträkningen av värdeminskningen. Smackarona ABs bedömning görs alltid utifrån ett helhetsperspektiv. Notera att intimvaror är undantagna ångerrätt enligt lag, använda vuxenleksaker eller underkläder faller inom Nivå 5 med 100% värdeminskningsavdrag.
Nivå 1. – Om produkten uppvisar en mindre förslitning eller försämring, såsom en mindre repa:
20 % i värdeminskningsavdrag.
Nivå 2. -Om produkten uppvisar en märkbar förslitning eller försämring, såsom tydlig repa eller skada:
40 % i värdeminskningsavdrag.
Nivå 3. -Om produkten uppvisar skador på produkten som påverkar produktens funktion:
60 % i värdeminskningsavdrag.
Nivå 4. -Om produkten uppvisar kraftiga skador på produkten och/eller kraftig förslitning eller försämring av produkten:
80 % i värdeminskningsavdrag.
Nivå 5. -Om produkten är i ett sådant skick att den bedöms vara osäljbar eller att en reparation inte är ekonomiskt försvarbar:
100 % i värdeminskningsavdrag.
Skador på produktemballaget
I det fall produktemballaget saknas eller uppvisar sådana skador att det inte kan återanvändas:
20 % i värdeminskningsavdrag.
Vissa produkter är undantagna från ångerrätten med stöd i lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler:
-Förseglade hygienartiklar som riskerar på grund av hälso- eller hygienskäl och där kunden brutit förseglingen.
Förfarande vid ångerrätt
Använd kontaktuppgifterna nedan för att meddela Smackarona AB om att du önskar ångra köpet. Följande formulär kan också användas som mall för meddelade om ångerrätt. Klicka här för att komma till formulär på Konsumentverkets webbplats.
Kontaktinformation
Smackarona AB
Hättsta 9
731 93 Köping
E-post: hej@lusten.se
30 dagars öppet köp
Öppet köp erbjuds i 30 dagar från det att produkten levererats till dig. Under den period då öppet köp gäller, återköper Smackarona AB produkter till det värde som du betalt för produkterna inklusive kostnad för frakt till kunden. Kunden ansvar själv för att bekosta returfrakten vid nyttjande av öppet köp. Kostnad för annan utförd tjänst ersätts ej av Smackarona AB.
Följande villkor gäller för öppet köp:
-Produkten skall vara oanvänd och i oskadat skick.
-Originalförpackningen skall vara i oskadat skick.
Nyttjande av Öppet köp
För att nyttja öppet köp, vänligen kontakta oss via e-post på: hej@lusten.se.
10 dagars bytesrätt
Du har rätt att byta produkt under 10 dagar från det att produkten levererats till dig. Vid byte får du värdet på de produkter du lämnar tillbaka inklusive eventuell fraktkostnad som du betalt i tillgodohavande hos Smackarona AB. Tillgodohavande för produkter som återköpts avräknas mot värdet på de produkter som du beställer i samband med utövande av bytesrätten. Skulle värdet på de produkter som du beställt överstiga ditt tillgodohavande måste du betala mellanskillnaden till Smackarona AB. I det fall värdet på de produkter som återköps överstiger värdet på de produkter som beställs i samband med bytet kan du använda mellanskillnaden som tillgodohavande vid nästa köp hos Smackarona AB. Vid retur av produkter i samband med byte skall du som kund själv betala för returfrakten.
Följande villkor gäller vid byte:
-Produkten skall vara oanvänd och i oskadat skick.
-Originalförpackningen skall vara i oskadat skick.
Nyttjande av bytesrätten
För att byta produkter, vänligen kontakta oss via e-post på: hej@lusten.se
Retur av produkter
Se §10. Returer nedan för information om returförfarande vid retur av produkter.
Tillbaka till innehållsförteckningen
- 9. Reklamation och garanti
Reklamationsrätt
Kund som köpt en produkt i egenskap av privatperson har rätt att reklamera produkten om den är felaktig enligt konsumentköplagen (1990:932) jämte konsumenttjänstlagen (1985:716). Reklamationsrätten täcker ursprungsfel och gäller i 3 år från det att kunden fått produkten i sin besittning. Reklamationsrätten täcker även fel som uppstått under transport av produkten till kunden. (se Reklamation av transportskada nedan). En produkt som avviker från vad som har avtalats mellan kunden och Smackarona AB eller på annat sätt uppvisar fel kan också anses som felaktig. Fel som uppstått på grund av skada som kunden har orsakat räknas inte som ursprungsfel.
Om kunden reklamerar en felaktig produkt efter 6 månader från det att kunden fått produkten i sin besittning har kunden även ansvaret för att påvisa att felet i produkten var ursprungligt. Smackarona AB rekommenderar därför alltid att undersöka produkter när de levereras och påtala eventuella fel så snart som det upptäckts. Vid reklamation av felaktig produkt har du som kund i första hand rätt att få felet avhjälpt, alternativt en felfri produkt. I vissa fall har du även rätt att häva avtalet och återfå vad du betalt. Vid godkänd reklamation skall kunden hållas skadelös för eventuella kostnader som uppstår på grund reklamationen. Som exempel skall kostnader för att returnera en felaktig produkt ersättas av Smackarona AB. Notera att du som kund i största möjliga mån skall minimera eventuella kostnader som uppstår i det fall en produkt visar sig vara felaktig. Vid reklamation skall vardera part utan onödigt dröjsmål återlämna vad denne tagit emot, i det fall Smackarona AB skall företa omleverans har kunden rätt att behålla den felaktiga produkten i sin besittning tills det att denne mottagit leverans av felfri produkt.
Kontaktuppgifter vid reklamationsärenden
E-post: hej@lusten.se
Retur vid reklamationsärende
För att returnera felaktiga produkter eller material, vänligen se §10. Returer.
Tillbaka till innehållsförteckningen
- 10. Returer
Vid retur av produkter eller material till Smackarona AB skall produkterna emballeras på sådant sätt att de är skyddade vid transport. Smackarona AB rekommenderar därför att du alltid förpackar produkter på samma sätt och med samma emballage som när produkterna levererades till dig. I det fall du förpackat eller emballerat produkter på undermåligt sätt och produkten tar skada under transporten till Smackarona AB bär du som kund också ansvaret för skadan.
Vid återsändande av produkter till Smackarona AB är du ansvarig för att produkterna når Smackarona AB i oskadat skick. Smackarona AB rekommenderar att kunden använder spårbar försändelse vid retur. Kontakta kundtjänst för returfraktsedel.
Återbetalningar
Smackarona AB återbetalar pengarna utan onödigt dröjsmål vid nyttjande av ångerrätten och öppet köp eller om återbetalning har beslutats i ett reklamationsärende.
Tillbaka till innehållsförteckningen
- 11. Förbehåll
Återtagandeförbehåll
Samtliga produkter är behäftade med återtagandeförbehåll tills det att kunden fullgjort sina skyldigheter som följer av detta avtal. Det innebär att äganderätten övergår på kunden i samband med att kunden fullgör sina skyldigheter som följer av avtalet. Kunden har därmed ej rätt att konsumera, nyttja, sälja eller på annat sätt vidta åtgärd innan äganderätten övergått på kunden som förhindrar att produkterna kan återtas av Smackarona AB.
Hävningsförbehåll
Smackarona AB förbehåller sig rätten att häva avtalet i det fall kunden handlat i ond tro på grund av felaktigheter som kunden känt till eller borde ha insett, såsom felaktiga uppgifter om pris eller kvantitet på webbplatsen. I det fall hävningsförbehållet görs gällande har kunden inte rätt till skadestånd eller annan kompensation från Smackarona AB.
Ändringsförbehåll
Smackarona AB förbehåller sig rätten att utan avisering ändra innehållet på webbplatsen, vilket inkluderar, men inte är begränsat till, utbud, priser och kampanjer. Sådan ändring påverkar dock ej redan ingångna avtal mellan Smackarona AB och kund.
Ansvarsförbehåll
Smackarona AB skall anses befriad från alla förpliktelser enligt detta avtal om ansvar annars skulle ha uppstått på grund av händelse som ligger utanför detta avtal, Smackarona ABs verksamhet eller vad som annars följer av tvingande lag.
Tillbaka till innehållsförteckningen
- 12. Ansvarsbefrielse
Force Majeure
I händelse av myndighets åtgärd eller underlåtenhet, ny lagstiftning, arbetsrättslig konflikt, krig eller krigsfara, större störning av allmän ordning, sabotage, extrema väderförhållanden, brand, explosion, naturkatastrof, olyckshändelse eller annan omständighet utanför Smackarona ABs kontroll och som Smackarona AB inte skäligen kunnat övervinna eller förutse skall Smackarona AB ha rätt att frånträda sina skyldigheter i detta Avtal. Vid sådan händelse skall Smackarona AB ej stå skadeståndsskyldig vid skada som kunden haft.
Reservation för leveransförsening utanför Smackarona ABs kontroll.
Uppstår det en leveransförsening som beror på händelse utanför Smackarona ABs kontroll, skall inte Smackarona AB anses ansvarig för skada som beror på sådan leveransförsening. Vid sådan händelse har kunden inte rätt till skadestånd eller annan kompensation från Smackarona AB såvida inte annat särskilt avtalats mellan Smackarona AB och kunden eller bestämmelse som följer av tvingande lag.
Tillbaka till innehållsförteckningen
- 13. Personuppgifter och sekretess
Uppgifter såsom personuppgifter eller annan uppgift eller del av handling som kunden lämnar till Smackarona AB kommer att lagras och behandlas i digitalt format. Smackarona AB ansvarar för att uppgifterna lagras och behandlas i enighet med personuppgiftslagen. Kundens uppgifter kommer att användas av Smackarona AB för att möjliggöra och säkerställa fullgörande av Avtalet.
Personuppgiftsansvarig:
Smackarona AB (Org. 559460-9108)
Hättsta 9
731 93 KÖPING
Kunduppgifter som lagras:
-Namn
-Adress
-E-postadress
-Telefonnummer
-Personnummer
-Köphistorik hos Smackarona AB
Registerutdrag:
Om du som kund ingått detta avtal i egenskap av privatperson har du rätt att en gång per år kostnadsfritt begära ut ett registerutdrag. Ett registerutdrag anger vilken information som finns sparad om dig. Du begär detta genom att skicka en undertecknad begäran till ovanstående postadress. Om de uppgifter vi har om dig är felaktiga, ofullständiga eller missvisande, korrigerar vi såklart dessa.
Avregistering av kunduppgifter:
Du som kund kan vid skriftlig och undertecknad begäran få dina kunduppgifter hos Smackarona AB raderade, med förbehåll för sådana uppgifter som krävs för att Smackarona AB skall kunna upprätthålla god redovisnings- och bokföringssed.
Personuppgifter
För att kunna handla hos Lusten.se måste du minst upplysa om nedstående för att vi ska kunna leverera din beställning:
- Namn
- Adress
- Epost-adress
- Telefonnummer
Ovanstående uppgifter sparas tillsammans med information om vilka produkter du har köpt i sju (7) år från utgången av det räkenskapsår informationen avser, se bokföringslagen (bokföringslag 1999:1078), därefter raderas informationen.
Insamling av kunders personuppgifter på Lusten.se sker inom ramen för gällande lagstiftning och EU:s allmänna dataskyddsförordning (GDPR).
Lusten.se samlar in uppgifter från användarna genom nedstående källor.
Genom cookies när du besöker våra webbplatser, t.ex. IP-adress, land, besökta sidor, kategorier, klick och sökningar.
Genom beställningar, t.ex. demografiska uppgifter, epost adress, betalningsinformation, produkter, beställningssumma, rabatter, varumärken och frekvens. Skickade transaktions epost meddelande, t.ex. orderbekräftelse, leveransavisering eller återbetalning.
Genom användarbeteende och engagemang i skickade meddelanden (epost meddelande, SMS, post eller telefon), t.ex. öppningsfrekvens, klickfrekvens och den tid du använt för att läsa mejl, sändardomän och typ av e-postklient
Genom användare som lämnar uppgifter om sig själva (t.ex. favoritmarkerar produkter)
Genom kreditprövning via tredje parts kreditbedömningsföretag.
Ändamålet att samla in uppgifter betjänar olika områden:
Skyldigheter. För att uppfylla våra skyldigheter mot dig som kund eller användare – såson köp, leverans av beställning, fakturering, produktgaranti, kundservice.
Kundservice. För att kunna hantera kundservice via epost, chatt eller telefon. För att svara på frågor angående din beställning eller tidigare beställningar, korrigera fel och att vägleda kund.
Marknadsföring. För att visa inspiration, produkterbjudanden och personliga rekommendationer via webb, epost, SMS, post, telefon och via annonsering hos tredje part.
Kundupplevelse. För att förbättra kunds upplevelse av att interagera med Lusten.se, såsom att göra din upplevelse på Lusten.se personlig, utveckla nya funktioner, tjänster och produkter. Detta omfattar även att skydda, administrera, driva och bibehålla våra webbplatser. Följa samlad statistik om användning och beställningar på webbplatsen samt för att förbättra kunskapen om våra kunders preferenser.
Bedrägeri och risker. För att förhindra bedrägeri och göra riskbedömning.
Lagstiftning. För att följa gällande lagstiftning och myndighetskrav.
Profilering
Lusten.se skapar personliga kundprofiler baserade på dina insamlade uppgifter från alla uppgiftskällor tex. sökbeteende tillsammans med dina beställningar och den information du har lämnat. Vi kombinerar och analyserar dessa uppgifter i syfte att förbättra din upplevelse på Lusten.se, för att skräddarsy personliga erbjudanden och tjänster samt för att bedöma kommunikationsfrekvensen.
Period för lagring av uppgifter
Vi kommer att lagra dina personuppgifter så länge som det är nödvändigt för att uppfylla ändamålen som beskrivs i dessa villkor såvida inte en längre lagringstid krävs eller tillåts enligt lagen, av lagliga, skatte- eller tillsynsmässiga anledningar, eller för annat legitimt och lagligt affärsändamål.
Kundservice
Tre år eller så länge vi är skyldiga att göra det för att följa gällande lagkrav.
Ändamål
Period
Beställningshistorik och förpliktelser för att fullfölja beställningar
Sju år eller så länge vi är skyldiga att göra det för att följa gällande lagkrav.
Marknadsföringsändamål för Lusten.se
Tre år efter din senaste aktivitet, t.ex. order, engagemang i mottagen kommunikation eller besök på våra webbplatser.
Om du har lämnat marknadsföringssamtycke (epost meddelande, SMS, telefon etc.) och så länge som vi har ditt samtycke.
Kundupplevelse av Lusten.se
Tre år efter din senaste aktivitet, t.ex. order, engagemang i mottagen kommunikation eller besök på våra webbplatser.
Om du har lämnat marknadsföringssamtycke (epost meddelande, SMS, telefon etc.) och så länge som vi har ditt samtycke.
Bedrägeri och riskbedömning för Lusten.se
Tre år eller så länge som vi är skyldiga att göra det för att följa gällande lagkrav.
Att efterfölja lagkrav.
Så länge som vi är skyldiga att göra det för att följa det gällande lagkrav.
Sökningar
När du besöker Lusten.se samlar vi in uppgifter om alla besök på vår webbplats. Vi använder dessa uppgifter för att förbättra din användarupplevelse, utvärdera användningen av de enskilda delarna av Lusten.se och för att stödja vår marknadsföring.
Sökningar kan utlösa ett service epost meddelande
Lusten.se samlar in ditt sökbeteende (tex. besöka kategorier, märken, produkter du tittat på) för att förbättra kommunikationen om relevanta produkter och erbjudanden för dig. Ett exempel på denna insamling är de produkter du har lagt i varukorgen, men som du sedan inte har fullfölj beställning av. Detta skulle kunna innebära att du får ett service epost meddelande som påminner dig om de produkter du har kvar i din varukorg. Om du inte vill få epost meddelande om oavslutade beställningar kan du avanmäla dig direkt via länken i slutet av epost meddelandet.
Analysverktyg
För att skapa en bättre upplevelse för dig använder vi olika analysverktyg såsom Google Analytics, som hjälper oss att samla in statistik om hur Lusten.se används. Informationen säljs inte till tredje part.
Nyhetsbrev
När du anmäler dig samtycker du till att få epost meddelande och SMS från Lusten.se med, exklusiva erbjudanden, inspiration och personliga produktrekommendationer. Meddelandena skickas via vår tredjepartsprogramvara som uppfyller kraven på skydd i GDPR. Vi kommer att använda dina köp och sökuppgifter för att skräddarsy de erbjudanden vi skickar till dig. Du kan avanmäla dig när som helst.
De meddelanden som vi skickar via epost meddelande, SMS, telefon eller post är skräddarsydda för dig enligt dina uppgifter, dina vanor, sökbeteende, köpbeteende och ditt engagemang i de meddelanden vi har skickat till dig via epost eller SMS.
För att förvissa oss om att epost inte hamnar i din skräppost övervakar vi levererbarheten för de skickade meddelandena till den enskilda mottagaren. Vi använder en tredjepartsprogramvara för att följa upp och analysera leverernsbarheten.
För att inte längre få våra nyhetsbrev, klicka på länken längst ner i varje epost meddelande.
Tillbaka till innehållsförteckningen
- 14. Övrigt
Polisanmälan
Smackarona AB polisanmäler rutinmässigt alla bedrägerier och bedrägeriförsök.
Diskrepans mellan olika publikationer
Om det föreligger skillnader mellan uppgifter på webbplatsen och andra publikationer skall de uppgifter som anges på webbplatsen ha företräde. Detta gäller dock ej uppgifter som är uppenbart felaktiga eller missvisande vid en jämförelse mellan de olika publikationerna.
Immaterialrätt, logotyper och varumärken
Allt material som publiceras på webbplatsen, inklusive programvara, logotyper, ljudfiler, varumärken samt text & bild är immaterialrättsligt skyddat. Skyddet innebär att materialet inte får användas utan rättighetsinnehavarens tillåtelse, materialet får inte heller kopieras eller på annat sätt överföras till tredje part utan Smackarona AB uttryckliga tillstånd. Eventuella överträdelser beivras.
Informationens syfte
All information på webbplatsen, oavsett format, publiceras uteslutande i informativt syfte för att besökare skall kunna använda sig av webbplatsen. Smackarona AB ansvarar således ej för de följder eller skador som kan uppstå om denna information används i något annat syfte än det ovan angivna.
Cookies
Cookies, “kakor”, är små filer som sparas ner på besökarens dator när denne besöker en hemsida. På webbplatsen används följande typer av cookiefiler:
Session cookies: “Sessionskakor” sparas bara temporärt på besökarens dator för att denna ska kunna använda på hemsidan problemfritt. När besökaren stänger ner sin webbläsare raderas också sparande session cookies.
Persistent cookies: “Permanenta kakor” sparas på besökarens dator och är bestående. Persistent cookies används bland annat för att identifiera en återkommande besökare och ibland även som underlag till statistikprogram.
Opt-in: På webbplatsen har du som besökare alltid rätten att så fort som du besöker vår hemsida välja om du vill att cookies ska kunna sparas ner på din dator. Väljer du att inte tacka ja till detta, kommer inga permanenta kakor att lagras på din dator, men detta kan leda till att vår hemsida inte fungerar optimalt när du besöker den.
Tvist
Tvist mellan Smackarona AB och dig som kund prövas vid den domstol som följer av tvingande lagstiftning. I det fall ett ärende prövas i Allmänna reklamationsnämnden kommer Smackarona AB följa nämndens beslut.
3. Embedded Content
Pages on this site may include embedded content, like YouTube videos, for example. Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if you visited the other website. These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website. Below you can find a list of the services we use:Youtube
We use YouTube videos embedded on our site. YouTube has its own cookie and privacy policies over which we have no control. There is no installation of cookies from YouTube and your IP is not sent to a YouTube server until you consent to it. See their privacy policy here: YouTube Privacy Policy.4. Cookies
This site uses cookies – small text files that are placed on your machine to help the site provide a better user experience. In general, cookies are used to retain user preferences, store information for things like shopping carts, and provide anonymised tracking data to third party applications like Google Analytics. Cookies generally exist to make your browsing experience better. However, you may prefer to disable cookies on this site and on others. The most effective way to do this is to disable cookies in your browser. We suggest consulting the help section of your browser.Necessary Cookies (all site visitors)
- cfduid: Is used for our CDN CloudFlare to identify individual clients behind a shared IP address and apply security settings on a per-client basis. See more information on privacy here: CloudFlare Privacy Policy.
- PHPSESSID: To identify your unique session on the website.
Necessary Cookies (Additional for Logged in Customers)
- wp-auth: Used by WordPress to authenticate logged-in visitors, password authentication and user verification.
- wordpress_logged_in_{hash}: Used by WordPress to authenticate logged-in visitors, password authentication and user verification.
- wordpress_test_cookie Used by WordPress to ensure cookies are working correctly.
- wp-settings-[UID]: WordPress sets a few wp-settings-[UID] cookies. The number on the end is your individual user ID from the users database table. This is used to customize your view of admin interface, and possibly also the main site interface.
- wp-settings-[UID]:WordPress also sets a few wp-settings-{time}-[UID] cookies. The number on the end is your individual user ID from the users database table. This is used to customize your view of admin interface, and possibly also the main site interface.
5. Who Has Access To Your Data
If you are not a registered client for our site, there is no personal information we can retain or view regarding yourself. If you are a client with a registered account, your personal information can be accessed by:- Our system administrators.
- Our supporters when they (in order to provide support) need to get the information about the client accounts and access.
6. Third Party Access to Your Data
We don’t share your data with third-parties in a way as to reveal any of your personal information like email, name, etc. The only exceptions to that rule are for partners we have to share limited data with in order to provide the services you expect from us. Please see below:Envato Pty Ltd
For the purpose of validating and getting your purchase information regarding licenses for this theme, we send your provided tokens and purchase keys to Envato Pty Ltd and use the response from their API to register your validated support data. See the Envato privacy policy here: Envato Privacy Policy.Ticksy
Ticksy provides the support ticketing platform we use to handle support requests. The data they receive is limited to the data you explicitly provide and consent to being set when you create a support ticket. Ticksy adheres to the EU/US “Privacy Shield” and you can see their privacy policy here: Ticksy Privacy Policy.7. How Long We Retain Your Data For
When you submit a support ticket or a comment, its metadata is retained until (if) you tell us to remove it. We use this data so that we can recognize you and approve your comments automatically instead of holding them for moderation.
If you register on our website, we also store the personal information you provide in your user profile. You can see, edit, or delete your personal information at any time (except changing your username). Website administrators can also see and edit that information.
8. Security Measures
We use the SSL/HTTPS protocol throughout our site. This encrypts our user communications with the servers so that personally identifiable information is not captured/hijacked by third parties without authorization.
In case of a data breach, system administrators will immediately take all needed steps to ensure system integrity, will contact affected users and will attempt to reset passwords if needed.
9. Your Data Rights
General Rights
If you have a registered account on this website or have left comments, you can request an exported file of the personal data we retain, including any additional data you have provided to us.
You can also request that we erase any of the personal data we have stored. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes. In short, we cannot erase data that is vital to you being an active customer (i.e. basic account information like an email address).
If you wish that all of your data is erased, we will no longer be able to offer any support or other product-related services to you.
GDPR Rights
Your privacy is critically important to us. Going forward with the GDPR we aim to support the GDPR standard. ThemeREX permits residents of the European Union to use its Service. Therefore, it is the intent of TheemREX to comply with the European General Data Protection Regulation. For more details please see here: EU GDPR Information Portal.
10. Third Party Websites
ThemeREX may post links to third party websites on this website. These third party websites are not screened for privacy or security compliance by ThemeREX, and you release us from any liability for the conduct of these third party websites.
All social media sharing links, either displayed as text links or social media icons do not connect you to any of the associated third parties unless you explicitly click on them.
Please be aware that this Privacy Policy, and any other policies in place, in addition to any amendments, does not create rights enforceable by third parties or require disclosure of any personal information relating to members of the Service or Site. ThemeREX bears no responsibility for the information collected or used by any advertiser or third party website. Please review the privacy policy and terms of service for each site you visit through third party links.
11. Release of Your Data for Legal Purposes
At times it may become necessary or desirable to ThemeREX, for legal purposes, to release your information in response to a request from a government agency or a private litigant. You agree that we may disclose your information to a third party where we believe, in good faith, that it is desirable to do so for the purposes of a civil action, criminal investigation, or other legal matter. In the event that we receive a subpoena affecting your privacy, we may elect to notify you to give you an opportunity to file a motion to quash the subpoena, or we may attempt to quash it ourselves, but we are not obligated to do either. We may also proactively report you, and release your information to, third parties where we believe that it is prudent to do so for legal reasons, such as our belief that you have engaged in fraudulent activities. You release us from any damages that may arise from or relate to the release of your information to a request from law enforcement agencies or private litigants.
Any passing on of personal data for legal purposes will only be done in compliance with laws of the country you reside in.